Ѕанкрутство "Ќафтогазу": ¤к це може бути

Ѕанкрутство Ќац≥ональноњ акц≥онерноњ компан≥њ "Ќафтогаз ”крањни" на стор≥нках преси поступово перетворюЇтьс¤ ≥з страшилки на своЇр≥дну панацею, що пор¤туЇ крањну в≥д кабальних контракт≥в на поставку газу.

"≈коном≥чна правда" жодною м≥рою не намагаЇтьс¤ спровокувати такий розвиток под≥й.

«авданн¤ даного матер≥алу - показати вс≥ позитивн≥ ≥ негативн≥ насл≥дки обох вар≥ант≥в: банкрутства Ќј  або подальшоњ чинност≥ нин≥шн≥х контракт≥в, виконанн¤ ¤ких прот¤гом останн≥х м≥с¤ц≥в може призвести до витрати валютних резерв≥в ЌЅ”.

ќбговорювана в≥тчизн¤ними експертами концепц≥¤ банкрутства "Ќафтогазу" зазвичай передбачаЇ таку схему: зверненн¤  абм≥ну до ¬ищого господарського суду щодо неможливост≥ виконанн¤ зобов'¤зань Ќј у перед партнерами.

” ход≥ л≥кв≥дац≥йноњ процедури, перш за все, мають бути виведен≥ захищен≥ законодавством активи - нафто- та газопроводи, виплачен≥ вс≥ зарплати.

Ќаступний крок - погашенн¤ зобов'¤зань перед зовн≥шн≥ми кредиторами, а пот≥м - перед внутр≥шн≥ми.

“аким чином, залишк≥в кошт≥в маЇ вистачити на те, щоб задовольнити "√азпром" ≥ Ївропейських кредитор≥в.

Ѕез грошей можуть залишитис¤ лише державн≥ ќщадбанк та ”крекс≥мбанк - найб≥льш≥ нин≥шн≥ кредитори Ќј у. ћожливо, вони залишатьс¤ ними нав≥ть п≥сл¤ зб≥льшенн¤ статутного фонду державного монопол≥ста.

¬ результат≥, д≥юч≥ контракти на постачанн¤ та транзит газу ви¤вл¤тьс¤ автоматично скасованими ≥ можна буде вз¤тис¤ за укладанн¤ нових. ”класти њх "√азпром" зможе з новою юридичною особою, в управл≥нн¤ ¤коњ, ≥мов≥рно, ≥ буде переведено трубопроводи.

ўо заважаЇ л≥кв≥дувати "Ќафтогаз"

Ќайперша перепона дл¤ такого сценар≥ю - законодавча. як зазначаЇ голова Ќац≥ональноњ правовоњ палати ¬олодимир √ошовський, зверненн¤ до суду щодо порушенн¤ справи про банкрутство Ќј у, зг≥дно з законодавством, неможливе.

"÷е означаЇ, що  абм≥н у межах своњх повноважень повинен завжди вживати необх≥дних заход≥в щодо запоб≥ганн¤ банкрутству компан≥њ. “ому розмови про банкрутство Ї недоречними та пол≥тичними", - по¤снюЇ в≥н.

«а його словами, у випадках, ¤к≥ дл¤ будь-¤ких ≥нших компан≥й означають початок банкрутства,  абм≥н стосовно державних енергетичних компан≥й проводить досудову санац≥ю - систему заход≥в з в≥дновленн¤ платоспроможност≥ боржника. ѕричому дати Ќј у кошти в процес≥ санац≥њ може ¤к  абм≥н, так ≥ ≥нший ≥нвестор.

"ќстанн≥ под≥њ - зб≥льшенн¤ статутного фонду "Ќафтогазу" - можна назвати досудовою санац≥Їю. ќднак обс¤г державних кошт≥в дл¤ нењ встановлюЇтьс¤ законом про державний бюджет. ј от у раз≥ залученн¤ кошт≥в недержавного кредитора жодних зм≥н у законодавство вносити не потр≥бно", - вважаЇ юрист.

ќтже, банкрутство Ќј у повинна "осв¤тити" ¬ерховна рада. Ѕез цього воно неможливе не т≥льки з ≥н≥ц≥ативи  ам≥ну, але й нав≥ть за зверненн¤м зовн≥шн≥х кредитор≥в. ј в нин≥шньому склад≥ парламенту це навр¤д чи можливо.

Ѕлок ёл≥њ “имошенко не бажаЇ визнавати д≥юч≥ контракти провальними ≥, таким чином, втрачати образ ефективного перегов≥рника. ѕропрезидентськ≥ сили також не сприймають сценар≥њв банкрутства, оск≥льки сильно переймаютьс¤ м≥жнародним ≥м≥джем ”крањни, ¤кому таке банкрутство, без сумн≥ву, зашкодить.

"якщо б ми у такий спос≥б в≥дмовилис¤ в≥д одних газових контракт≥в, то таким же чином могли б в≥дмовитис¤ в≥д ≥нших контракт≥в ≥ зобов'¤зань. Ќаск≥льки це буде поважно дл¤ нашоњ репутац≥њ - ще треба додатково анал≥зувати", - говорить кер≥вник Ќац≥ональноњ правовоњ палати.

« т≥Їњ ж причини не можна залишити без виплат н≥кого, кр≥м державних банк≥в. ј ще, зазначаЇ √ошовський, кредитори додатково захищен≥ законодавством. "¬они можуть звернутис¤ з позовами до ур¤ду, ¤кий не пров≥в ефективноњ санац≥њ. ≤ борги тод≥ л¤жуть на державу", - по¤снюЇ експерт.

¬≥дмовитис¤ в≥д таких претенз≥й можуть х≥ба що держбанки. ќкр≥м того, не будуть сплачен≥ борги перед держбюджетом, ¤к≥ сформувалис¤ через в≥дстрочку ≥з сплати податк≥в.

"ўе можуть постраждати зовн≥шн≥ зобов'¤занн¤ перед такими компан≥¤ми, ¤к RosUkrEnergo. ¬она, ¤ думаю, не мовчатиме, ≥ це буде Їдиний гравець, борги перед ¤ким залишатьс¤ п≥д питанн¤м", - робить висновок юрист.

 р≥зь хащ≥ до розриву контракт≥в

ѕочаток процедури банкрутства зовс≥м не означаЇ автоматичного вир≥шенн¤ ус≥х питань з газовими контрактами, адже л≥кв≥дац≥¤ оголошуЇтьс¤ лише п≥сл¤ того, ¤к встановлено, що санац≥¤ п≥дприЇмства не задовольнить вимог ус≥х кредитор≥в.

«г≥дно з законодавством, сама по соб≥ неплатоспроможн≥сть Ќј у ще не Ї п≥дставою дл¤ припиненн¤ д≥њ контракт≥в. “обто тривають довг≥ судов≥ слуханн¤, п≥д час ¤ких газ треба закуповувати, ¤к ≥ ран≥ше. “имчасом зац≥кавлен≥ сторони, так≥, ¤к "√азпром", можуть впливати на розвиток справи.

ўе взимку преса писала, що рос≥йська компан≥¤ готуЇтьс¤ спровокувати банкрутство Ќј у, однак п≥сл¤ укладанн¤ контракт≥в в≥д 19 с≥чн¤ стало очевидно, що њй такий сценар≥й не виг≥дний, ≥ не лише через загрозу зриву цих угод.

"Ѕанкрутство - це розд≥ленн¤ "Ќафтогазу" за напр¤мками д≥¤льност≥. ÷е Ївропейський сценар≥й, ¤кий був запропонований ”крањн≥ в Ѕрюссел≥ ≥ ¤кий не сподобавс¤ рос≥йськ≥й сторон≥", - додаЇ один з учасник≥в газового ринку.

÷ю думку п≥дтверджуЇ старший ф≥нансовий анал≥тик ≥нвесткомпан≥њ Astrum —ерг≥й ‘урса. "ћожлива л≥кв≥дац≥¤ "Ќафтогазу" буде спр¤мована на розд≥ленн¤ функц≥й транзиту ≥ реал≥зац≥њ газу, ¤к того вимагають представники ™—. ” випадку л≥кв≥дац≥њ Ќј у так≥ компан≥њ будуть створен≥ в той же день", - зазначаЇ в≥н.

ќтже, слуханн¤ в суд≥ можуть тривати довго. ¬ цей час формуЇтьс¤ ком≥тет кредитор≥в, ¤кий може в≥дмовитис¤ в≥д л≥кв≥дац≥њ ≥ напол¤гати на санац≥њ.

’оча б≥льш≥сть у ньому матимуть, зв≥сно, державн≥ банки, проте потрапити туди мають шанс ≥ так≥ екзотичн≥ структури, ¤к "”кргаз-≈нерго". «араз ц¤ компан≥¤ знаходитьс¤ у процедур≥ л≥кв≥дац≥њ, однак претендуЇ на поверненн¤ кошт≥в в≥д свого сп≥взасновника - "Ќафтогазу".

якщо ж держава таки протисне р≥шенн¤ про л≥кв≥дац≥ю, то настаЇ найц≥кав≥ше: зникають будь-¤к≥ правов≥ п≥дстави дл¤ поставок газу в ”крањну. ≤ виникаЇ ситуац≥¤, типова дл¤ вс≥х останн≥х газових воЇн: перекриванн¤ труби ≥ взаЇмне оч≥куванн¤, хто з≥рветьс¤ першим ≥ погодитьс¤ на чуж≥ умови: "√азпром" чи украњнський ур¤д?

«г≥дно з оц≥нками експерт≥в, перевести √“— на баланс нового п≥дприЇмства можна досить швидко, тому суб'Їкт дл¤ веденн¤ переговор≥в та укладанн¤ контракт≥в ≥снуватиме вже на початку конфл≥кту. ќднак уже зараз очевидно, що рос≥¤ни можуть в≥дмовитис¤ в≥д сп≥впрац≥ з ним ≥ напол¤гати на ≥ншому контрагент≥.

÷е може бути приватна компан≥¤, аналог RosUkrEnergo, або ж "дочка" рос≥йського монопол≥ста компан≥¤ "√азпром-«бут". ÷ю думку п≥дтверджуЇ й рос≥йський експерт, директор м≥жнародного ≥нституту пол≥тичноњ експертизи ™вген ћ≥нченко.

"¬ умовах дефолту можлив≥ пропозиц≥њ про пр¤м≥ поставки газу украњнським п≥дприЇмствам. јдже неодноразово п≥дн≥малос¤ питанн¤, ¤к так виходить, що "Ќафтогаз" реал≥зуЇ паливо лише на умовах передоплати, але багато п≥дприЇмств, у тому числ≥ з групи "≤ндустр≥альний союз ƒонбасу", мають перед Ќј ом борги. ” випадку пр¤мих поставок так≥ питанн¤ не виникатимуть", - припустив ћ≥нченко.

–азом з тим, анал≥тик Dragon Capital ќльга —лив≥нська зазначаЇ, що р≥шенн¤ про доступ ≥ноземц≥в на внутр≥шн≥й ринок - повн≥стю в руках украњнськоњ влади.

"«араз "Ќафтогаз" - Їдиний ≥мпортер блакитного палива в ”крањну, ≥ "√азпром-«бут" може купувати газ т≥льки у Ќј а. якщо створ¤ть нову компан≥ю з управл≥нн¤ газовими активами, то, швидше за все, таке право передадуть њй", - вважаЇ вона.

«а оц≥нками ћ≥нченка, сама лише загроза банкрутства не стане д≥Ївим засобом впливу на "√азпром", ¤кий до останнього напол¤гатиме на дотриманн≥ д≥ючих угод. ј постановку питанн¤ руба - перегл¤д контракт≥в або банкрутство - експерт вважаЇ шантажем. ¬≥н не в≥рить, що хтось з нин≥шн≥х пол≥тик≥в може до нього вдатис¤.

–ос≥йський анал≥тик також не в≥рить у те, що причиною сумного ф≥нансового стану "Ќафтогазу" можуть бути д≥юч≥ контракти. —аме тому в≥н не бачить дл¤ такого "шантажу" економ≥чних п≥дстав.

"¬раховуючи подарунки на зразок 11 м≥ль¤рд≥в куб≥в газу RosUkrEnergo, взагал≥ незрозум≥ло, чому у "Ќафтогаза" виникли ф≥нансов≥ проблеми. “реба займатис¤ енергозбер≥гаючими проектами, ≥накше це неефективне господарюванн¤ всередин≥ крањни. „ому за це мають платити ≥нш≥?" - запитуЇ ћ≥нченко.

Ѕорги "Ќафтогазу"

ќкр≥м заборгованост≥ зах≥дним кредиторам, Ќј  останн≥м часом встиг набрати позик у державних банк≥в. «агалом, на початок липн¤ 2009 року боргов≥ зобов'¤занн¤ "Ќафтогазу" перед кредиторами - банк≥вськими установами становл¤ть понад 38 м≥ль¤рд≥в гривень.

«аборгован≥сть перед украњнськими банками - ќщадбанком, ѕром≥нвестбанком, јльфа-Ѕанком та ”крекс≥мбанком - складаЇ 25 м≥ль¤рд≥в гривень.

Ѕанкам-нерезидентам - Standard Bank London limited, Standard Bank PLC, Depfa Investment Bank Limited, Credit Suisse International, Linton Capital Ltd та Parbeck Capital Ltd монопол≥ст заборгував 13 м≥ль¤рд≥в гривень.

Ѕорги "Ќафтогазу" перед ф≥нансовими установами

 редитор

 редит/кредитна л≥н≥¤

ƒата договору

√раф≥к погашенн¤, ставка та ≥н.

Ћ≥м≥т на 01.07.09

”крекс≥мбанк кредит (валюта договору: UAH) 18.07.2007 в≥дсоток за користуванн¤ - 12%, дата погашенн¤ - 16.07.2009 673 млн грн
ѕром≥нвестбанк кредит (валюта договору: UAH) 18.07.2008 в≥дсоток за користуванн¤ - 18%, дата погашенн¤ - 18.07.2009 122 млн грн
”крекс≥мбанк кредит (валюта договору: UAH) 15.10.2008 в≥дсоток за користуванн¤ - 16,5%, дата погашенн¤ - 10.12.2009 135 млн грн
”крекс≥мбанк кредит (валюта договору: UAH) 06.2008 н/д 1 000 млн грн
ќщадбанк кредит (валюта договору: UAH) 17.12.2008 в≥дсоток за користуванн¤ - 14%, дата погашенн¤ - 15.12.2009 6 200 млн грн
ќщадбанк кредит (валюта договору: UAH) 30.12.2008 в≥дсоток за користуванн¤ - 16,5%, дата погашенн¤ - 30.12.2009 11 726 млн грн
ќщадбанк кредит (валюта договору: UAH) 05.2008 н/д 3 800 млн грн
Standard Bank London Limited (јнгл≥¤) кредит (валюта договору: USD) 29.09.2004 500 млн дол - вересень 2009 р. 500 млн дол
Linton Capital Ltd (јнгл≥¤), первинний кредитор - Deutsche Bank AG кредит (валюта договору: USD) 21.04.2005 27,27 млн дол - в кожну дату погашенн¤ (∆овтень 2009, кв≥тень 2010, жовтень 2010, кв≥тень 2011, жовтень 2011, кв≥тень 2012), дата зак≥нченн¤ договору - 05.05.12 163,62 млн дол
Parbeck Capital LTD (јнгл≥¤), первинний кредитор - Deutsche Bank AG кредит (валюта договору: USD) 15.08.2008 в≥дсоток за користуванн¤ - 9%, дата погашенн¤ - 15.08.2012 218 млн дол
Depfa Bank LTD ( ≥пр) кредит (валюта договору: USD) 16.12.2005 220 млн дол - грудень 2010 220 млн дол
Credit Suisse International (јнгл≥¤) кредит (валюта договору: USD) 27.11.2006 183,33 млн дол (або екв≥валент в швейцарських франках) - в кожну дату погашенн¤ (грудень 2010, червень 2011, грудень 2011) ƒата зак≥нченн¤ договору - 01.12.11 550 млн дол

ƒжерела: Dragon Capital, ≤нститут трансформац≥њ сусп≥льства

ƒо к≥нц¤ 2009 року "Ќафтогазу" необх≥дно виплатити 22 м≥ль¤рди гривень, з ¤ких 18,7 м≥ль¤рда - кредити державним банкам, а також 3,9 м≥ль¤рда гривень, або 500 м≥льйон≥в долар≥в, - погашенн¤ Їврообл≥гац≥й.

«а словами анал≥тик≥в, сьогодн≥ Їврообл≥гац≥њ торгуютьс¤ з 7-9-в≥дсотковим дисконтом та 47-60-в≥дсотковою дох≥дн≥стю до погашенн¤, що св≥дчить про високий ризик ≥нвестиц≥й у ц≥ папер≥.

"«аборгован≥сть перед держбанками, скор≥ш за все, буде реф≥нансована, тому основною задачею стане погашенн¤ Ївробонд≥в", - припустив анал≥тик Dragon Capital ƒенис —аква.

"Ўлейф" банкрутства в економ≥ц≥

≤ санац≥¤, ≥ л≥кв≥дац≥¤ "Ќафтогазу" неодм≥нно призведуть до реструктуризац≥њ компан≥њ. «окрема, доч≥рн≥ ф≥рми - "”кртрансгаз", "”кртранснафта", "√аз ”крањни" та "”кргазвидобуванн¤" будуть перетворен≥ у самост≥йн≥ п≥дприЇмства.

ќстанн≥ два, з метою отриманн¤ кошт≥в на виплату борг≥в, згодом можуть бути повн≥стю або частково продан≥. “ака ж дол¤ чекаЇ ≥ на частки "Ќафтогазу" в "”крнафт≥" та "”кртатнафт≥".

ѕричому умови конкурсу, а отже, ≥ його результат будуть залежати в≥д того, кого ¬ищий господарський суд призначить л≥кв≥датором Ќј у. ≤мов≥рно, за цю посаду боротимутьс¤ вс≥ нин≥шн≥ акц≥онери згаданих компан≥й.

« ≥ншого боку, при п≥дготовц≥ "Ќафтогазу" до банкрутства ур¤д може почати виводити з його власност≥ особливо лас≥ активи. “ож ¤кщо невдовз≥ ¤кесь ≥з згаданих п≥дприЇмств передадуть, наприклад, у пр¤ме управл≥нн¤ ћ≥нпаливенерго, можна буде впевнено чекати банкрутства.

“ак само потужно л≥кв≥дац≥¤ "Ќафтогазу" вплине на ф≥нансовий стан державних банк≥в, ¤кщо вони втрат¤ть позичен≥ Ќј у кошти. «а оц≥нками де¤ких експерт≥в, це може спричинити нав≥ть суверенний дефолт ”крањни.

"”крањнський ур¤д зараз друкуЇ грош≥ ≥ бере кредити, а ¤к њх в≥ддавати - незрозум≥ло. “ому ≥мов≥рн≥сть дефолту у раз≥ банкрутства досить велика", - зазначаЇ ћ≥нченко.

ѕ≥д час задоволенн¤ прав вимог кредитор≥в, у першу чергу, погашатимутьс¤ вимоги, забезпечен≥ заставою, а це майже вс≥ кредити, отриман≥ "Ќафтогазом", окр≥м вз¤тих у держбанках.

"якщо ж вимоги держбанк≥в будуть про≥гнорован≥, це призведе до пог≥ршенн¤ банк≥вських норматив≥в. јле оск≥льки кредити ќщадбанку, видан≥ "Ќафтогазу", сам≥ виступають заставою дл¤ ЌЅ” з наданого реф≥нансуванн¤, то у випадку банкрутства Ќј у, застава - кредити газового монопол≥ста - перейде до ЌЅ”", - в≥дзначив —аква.

Ќарешт≥, треба розгл¤нути вар≥ант, коли держав≥ не вдастьс¤ вплинути на ком≥тет кредитор≥в.  оли в≥н з ¤коњсь причини в≥дхилить пропозиц≥ю про л≥кв≥дац≥ю ≥ напол¤гатиме на пошуку стратег≥чного ≥нвестора, ¤кий отримаЇ контроль над реорган≥зованим п≥дприЇмством.

"якщо це буде ¤кийсь рос≥йський ≥нвестор, то в≥н зможе домовитис¤ з рос≥йською стороною не про скасуванн¤ цих контракт≥в, а про њх можливий перегл¤д. “обто про те, що не вдалос¤ зробити нин≥шньому ур¤ду. ѕитанн¤ у тому, ¤кою економ≥чною ц≥ною це буде дос¤гнуто", - м≥ркуЇ √ошовський.

ќднак ћ≥нченко в такому розвитку под≥й сумн≥ваЇтьс¤.

"ј у що, власне, ≥нвестувати? “рубою "Ќафтогаз" не волод≥Ї, в≥н нею т≥льки управл¤Ї. ƒо к≥нцевих споживач≥в мають доступ м≥ськ- ≥ облгази. я не впевнений, що "√азпром" буде зац≥кавлений у тому, щоб у когось разом з украњнським ур¤дом ц≥ п≥дприЇмства в≥дбирати", - сумн≥ваЇтьс¤ в≥н.

ѕроте одне з джерел, наближених до "√азпрому", п≥дкреслило у коментар≥ "≈коном≥чн≥й правд≥", що причиною в≥дмови в≥д ≥нвестуванн¤ насправд≥ може бути, скор≥ше, складний ф≥нансовий стан рос≥йськоњ компан≥њ.

"Ќайб≥льш в≥рог≥дний сценар≥й - це ¤кесь коло ≥нвестор≥в. “обто "√азпром" п≥де не сам по соб≥, а разом ≥з зах≥дними банками. ’оча принципово це н≥чого не зм≥нить", - зауважив експерт.

“аким чином, л≥кв≥дац≥¤ "Ќафтогазу" може допомогти позбутис¤ нин≥шн≥х контракт≥в на поставку газу. ќднак реал≥зац≥¤ цього сценар≥ю матиме безл≥ч перепон, а також розбалансуЇ економ≥ку та зовн≥шньопол≥тичн≥ стосунки.

"≈коном≥чна правда" направила оф≥ц≥йн≥ запити до Ќј  "Ќафтогаз ”крањни" та ¬ј“ "√азпром" з проханн¤м прокоментувати можлив≥ сценар≥њ розвитку под≥й. –ос≥йський монопол≥ст в≥дмовивс¤ в≥д будь-¤ких коментар≥в на цю тему. ” "Ќафтогаз≥" об≥ц¤ли надати в≥дпов≥дь, однак њњ "≈коном≥чна правда" чекаЇ вже трет≥й тиждень.

” друг≥й частин≥, присв¤чен≥й "небанкрутству" "Ќафтогазу", читайте про те, з ¤кими труднощами з≥ткнутьс¤ Ќј  та держава, намагаючись утримати ф≥нансову ст≥йк≥сть газового монопол≥ста.

23.07.2009, јртем «ахарченко, ≈ѕ


„итайте також:
≤гор ¬орон≥н: "’≥ба це справедливо, що в нас газ дорожче, н≥ж в Ќ≥меччин≥?" (≈ѕ)
’то транспортуватиме до ™вропи "зайвий газ" (≈ѕ)

≤нш≥ статт≥...


© 2005-2009, ≈коном≥чна правда.
¬икористанн¤ матер≥ал≥в сайту лише за умови посиланн¤ (дл¤ ≥нтернет-видань - г≥перпосиланн¤) на "≈коном≥чну правду" - www.epravda.com.ua.

ѕост≥йне посиланн¤ ц≥Їњ статт≥: http://www.epravda.com.ua/publications/4a6852c20cca6/

Сайт создан в системе uCoz